Een middagje sonates

Duo Besemer en De Man
Datum: 12/01/2020
Aanvang: 15.00 uur
Entreeprijs: Losse tickets: € 18,50 / vrienden: € 15,00 / tot 18 jaar: € 5,00

Duo Besemer en De Man, bestaande uit Elise Besemer en Laurens de Man presenteren zich in “Een middagje sonates”
In dit programma laten violiste Elise en pianist Laurens horen hoe verschillende componisten uit de muziekgeschiedenis hun ziel en zaligheid in een “Sonate” kwijt konden.
Elise en Laurens spelen sinds 2014 samen; sindsdien concerteren zij veelvuldig als duo in het hele land, waarbij een gedeelde passie voor kamermuziek leidt tot intense optredens.
Hun repertoire bestaat enerzijds uit grootse vioolsonates uit drie eeuwen muziekgeschiedenis; anderzijds spelen ze ook graag bijzondere kleinoden uit de literatuur.

Programma

J.S. Bach (1685-1750) Sonate voor viool en klavecimbel nr. 3 in E groot, BWV 1016
I. Adagio
II. Allegro
III. Adagio ma non tanto
IV. Allegro

L. van Beethoven (1770 – 1827) Sonate voor viool en piano nr. 10 in G groot, op. 96
I. Allegro moderato
II. Adagio espressivo
III. Scherzo. Allegro
IV. Poco allegretto

W.A. Mozart (1756-1791) Sonate voor piano en viool in Bes groot, KV 378
I. Allegro moderato
II. Andantino sostenuto e cantabile
III. Rondo. Allegro

Pauze

J. Brahms (1833-1897) Sonate voor viool en piano nr. 2 in A groot, op. 100
I. Allegro amabile
II. Andante tranquillo
III. Allegretto grazioso, quasi Andante

Biografie

Elise Besemer (Rotterdam, 1994) stond in 2016 in de finale tijdens het prestigieuze Oskar Back Concours, waarbij het oordeel van de jury was: “Haar spel is zeer sensitief, zonder effectbejag, volstrekt eerlijk. Elise is een bijzonder allround violiste”. Elise speelt vanaf haar vijfde jaar viool. Tot 2013 studeerde ze bij vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek. Momenteel volgt zij op het Koninklijk Conservatorium Den Haag haar masteropleiding bij Jaring Walta en Tjeerd Top.
Mei 2018 werd de eindpresentatie van Elise voor haar bachelorexamen bekroond met “een 10 met onderscheiding”. Tevens kreeg zij de Fock-medaille die elk jaar wordt uitgereikt aan het beste eindexamen.
In maart 2019 is Elise, na een uitgebreide selectieprocedure, aangenomen bij het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2016/2017 was zij academist bij dit orkest en vanaf 2017 werd zij veelvuldig gevraagd als remplaçant bij dit geweldige orkest.

Kamermuziek is een grote passie van Elise. Zij vindt dit de meest directe (intense) manier van muzikaal communiceren met het publiek. Dit is de reden dat zij in vele verschillende samenstellingen speelt. Het “Elysium Amsterdam” is een muzikaal ‘samenwerkingsverband’, met verschillende samenstellingen en daarbij behorend repertoire. De musici die deel uitmaken van Elysium Amsterdam hebben ieder voor zich belangrijke (inter)nationale prijzen in de wacht gesleept. Buiten de pianisten bestaat het gezelschap uit leden van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Elise bespeelt een viool gebouwd door Jean Baptiste Vuillaume (1886, Parijs), in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
www.elisebesemer.com/

Laurens de Man (’s-Hertogenbosch, 1993) is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband.
Hij studeerde piano, orgel en bijvak klavecimbel aan het Conservatorium van Amsterdam bij resp. David Kuyken, Jacques van Oortmerssen en Johan Hofmann (predicaat resp. “uitmuntend” en “cum laude”). Vanaf oktober 2017 zet hij zijn studie voort aan de Berlijnse Universität der Künste bij Leo van Doeselaar (Konzertexamen Orgel).
Laurens won diverse prijzen, o.a. tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag (eerste prijs), bij het Internationaler Klavierwettbewerb “J.S. Bach” in Würzburg en bij de International Martini Organ Competition in Groningen (eerste prijs, publieksprijs en Jan Welmersprijs). In april 2018 won hij de Sweelinck-Mullerprijs, een stipendium voor veelbelovende jonge organisten.
In november 2017 verscheen een piano-CD met klavierwerken van J.S. Bach.

Sinds 2012 is hij pianist van het Chimaera Trio, dat veelvuldig optreedt en prijzen won bij de Storioni Ensemblewedstrijd in ’s-Hertogenbosch en het Tristan Keuris Kamermuziekconcours in Amersfoort (beide 2013). Voor dit trio arrangeert Laurens ook regelmatig muziek, van Pachelbel tot Mahler. Sinds 2012 is Laurens hoofdorganist van de Janskerk in Utrecht, waar hij een Bätz-Witte orgel uit 1861 bespeelt.
www.laurensdeman.nl

Programmatoelichting op de sonates van J.S. Bach en J. Brahms

Meestal vond Carl Philipp Emanuel Bach de muziek van zijn vader nogal ouderwets. Maar de Sonates voor viool en klavecimbel van vader Johann Sebastian kon hij wel waarderen: ‘ik luister er met veel plezier naar, ook al zijn ze meer dan 50 jaar oud”.
Johann Sebastian Bach schreef zijn zes Sonates voor viool en klavecimbel tussen 1717 en 1723. In die periode werkte hij als kapelmeester aan het hof van vorst Leopold in Köthen. Hij componeerde daar veel kamermzuiek voor de kleine hofkapel en voor afzonderlijke ensembles.
Zijn Sonates voor viool en klavecimbel waren modern in hun vorm. Bach nam afscheid van de vertrouwde Triosonate, waarin het klavecimbel werd ondersteund door een viola da gamba. Hij richtte zich op de twee hoofdinstrumenten, overigens wel in ZIJN volgorde: “Zes Sonates voor klavecimbel en viool”. De Sonate voor Viool en Klavier (klavecimbel) nr. 3 in E groot bestaat uit vier delen, volgens de Italiaanse stijl van dat moment. Het tempo in het Adagio is rustig. De thema’s voor de viool golven in elegante versieringen en lang aangehouden tonen; het klavier ondersteunt. In het snelle Allegro gaan de lange lijnen over in korte motieven. Viool en klavier reageren op elkaar in een vrolijke samenspraak of tegenbeweging. Aan het slot duikt de viool een ogenblik naar de laagte, waarmee het Allegro een verrassend reliëf krijgt. Voordat Bach zijn Sonate met een zinderend Allegro afsluit, beproeft hij in het Adagio ma non troppo nog zijn geliefde Passacaglia. Boven een steeds herhaald dalend motief zingen viool en klavier in een vloeiende beweging. Geen wonder, dat de zoon van Bach die “oude” Sonates mooi vond.

Johannes Brahms voltooide de meest lyrische van zijn drie sonates voor viool en piano, de Sonate No. 2 in A groot, Opus 100 in 1886. Dit glorieuze werk onthult teder de introspectieve en contemplatieve kant van de persoonlijkheid van de componist. Over zacht tokkelende akkoorden in de piano, introduceert de viool rapsodisch een schijnbaar eindeloze melodie. In deze conversatie wisselen de thema’s naadloos tussen de instrumenten, en een ontwikkeling van geagiteerde intensiteit maakt snel plaats voor de aanpassingen van de openingsstammen. Veelzeggend gebruikt het tweede onderwerp motieven uit het lied “Wie Melodien zieht es mir leise durch den Sinn (zoals melodieën steelt het zachtjes door mijn hoofd)” dat Brahms die zomer had gecomponeerd.
Brahms combineerde de rollen van de Adagio en Scherzo in de middelste beweging, als een rustige maar indringende “Andante” wordt gecontrasteerd door een folk-achtige “Vivace.” Met behulp van een muzikaal citaat uit een eerder lied, ontvouwt de afsluitende “Allegretto grazioso” zich als een sierlijke en elegante rondo met momenten van plotselinge gepassioneerde uitbarstingen en emotionele onrust. Clara Schumann schreef beroemd aan Brahms: “Ik wou dat het laatste deel mij kon vergezellen op mijn reis van hier naar de volgende wereld.”

Klassiek Podium
Serie van 6 Klassieke Concerten op de zondagmiddag in Grote Kerk van Emmen.

Tarieven 2019-2020 

  • Losse tickets: € 18,50 / vrienden: € 15,00 / tot 18 jaar: € 5,00
  • 4=3; kies 4 concerten voor de prijs van 3: € 55,50
  • Passe partout op de hele serie: € 95,00 / vrienden: € 80,00

Kaarten reserveren: Duo Besemer en De Man

3 + 13 =

Concert

Concert

Roon Staal


05/06/2020
Orgelconcert

Orgelconcert

Wietse Meinardi


18/07/2020
Orgelconcert

Orgelconcert

Henk de Vries


25/07/2020
Orgelconcert

Orgelconcert

Jan Pieter Lanooy


08/08/2020
Orgelconcert

Orgelconcert

Willem Harold Boog


15/08/2020
Orgelconcert

Orgelconcert

Laurens de Man


22/08/2020
Orgelconcert

Orgelconcert

Kirsten Gramlich


29/08/2020
Rain on Me – Olieverf schilderijen

Rain on Me – Olieverf schilderijen

Melda Wibawa


09/08/2020 tot 04/10/2020

Grote Kerk Emmen
Schoolstraat 5, 7811 XX Emmen

Postadres:
Stichting Grote Kerk Cultureel
Kapelstraat 25, 7811 HC Emmen

tel. 06 27650121 of
tel. 0591 645180
info@grotekerkcultureel.nl

IBAN: NL35RABO 0114 5821 30

Privacyverklaring