SGKC Project Vincent in Drenthe

De Stichting Grote Kerk Cultureel bestaat in 2023 twintig jaar. Ter gelegenheid daarvan wordt er in de zomer van 2023 een jubileumexpositie georganiseerd onder de titel “Vincent in Drenthe”.
Drentse kunstenaars worden uitgenodigd om werk aan te leveren voor deze expositie. Voor meer informatie en een aanmeldingsformulier, zie onder de agenda de knop “SGKC Project Vincent in Drenthe”.

Sponsorflyer

Naar aanleiding van vragen omtrent sponsormogelijkheden heeft de commissie Communicatie/Marketing een Sponsorflyer ontwikkeld. De tekst ervan vindt u onder de kop “Vrienden/Sponsor”, in het blok “Sponsoring”.

RESONANTIE - FLORIAN VERWEIJ
Bij elk concert uit onze serie nodigt Grote Kerk Cultureel een concertbezoeker uit om een persoonlijke beschouwing (‘resonantie’) over het concert te schrijven. Hier kunt u onze concerten ‘in woord’ terug beleven.

Deze keer leest u een bijdrage van COEN VAN MEERTEN en JAAP KLOK over het concert van 25 april 2022 door het Florian Verweij.

Met een klein en zeer aandachtig publiek zaten we bij het pianorecital van Florian Verweij. Deze jonge pianist speelde (geheel uit zijn hoofd) een programma met werken van Mendelssohn, Beethoven en Liszt. Wat een ‘tour de force’ van Florian! De eerste werken van Mendelssohn waren nog bescheiden. Intiem en rustig, soms verstild, soms meeslepend. Daarna de sonate “Les Adieux”. Florian vertelde over deze sonate: Beethoven schreef de eerste twee delen ten afscheid van zijn patroon, aartsbisschop Rudolph, in 1809. Napoleon Bonaparte kwam Wenen binnenvallen en het was daar voor Rudolph niet meer veilig. Met de postkoets moest hij Wenen verlaten. De drie klanksignalen van de postkoets klinken direct aan het begin van het eerste deel. Beethoven schreef boven dit stuk “Le-be-wohl” als wens voor zijn weldoener. Het derde deel viert de terugkeer van zijn vriend.

 

Na de pauze klonken werken van Liszt. Prachtige bewerkingen van o.a. liederen van Schubert en als klapper het zeer virtuoze Après une lecture du Dante. Feilloos nam Florian ons mee door deze fantasie van Liszt. Wat een vingervlugheid en techniek heb je hiervoor nodig. Naast mij klonk aan het eind een grote zucht van twee bezoekers, zwaar onder de indruk van al het moois dat had geklonken.

Ingezonden stuk van een luisteraar:

“Mooie opbouw van een lichtvoetige Mendelssohn via Beethoven naar het hoogtepunt Liszt. Vooral het ‘Après une lecture du Dante’ vond ik indrukwekkend.”

Groet, Jaap Klok

 

RESONANTIE - DIANTO REED QUINTET

Bij elk concert uit onze serie nodigt Grote Kerk Cultureel een concertbezoeker uit om een persoonlijke beschouwing (‘resonantie’) over het concert te schrijven. Hier kunt u onze concerten ‘in woord’ terug beleven.

Deze keer leest u een bijdrage van Gerrit-Jan en Maartje Linker over het concert van 20 maart 2022 door het Dianto Reed Quintet.

Dianto Reed Quintet

Op zondag 20 maart bezochten we een betoverend mooi concert ‘All about contrasts’ van het Dianto Reed Quintet in de Grote Kerk in Emmen. Het vijftal jonge muzikanten, afkomstig uit verschillende streken van Spanje, allen studerend in Amsterdam, allen virtuoos op hun instrument, betoverden het publiek met hun optreden. Meteen na binnenkomt is het duidelijk dat er iets bijzonders staat te gebeuren. Een gespannen verwachting bij het publiek. Immers, het Dianto Reed Quintet stond reeds op het Grachtenfestival én ze waren al twee keer bij Podium Witteman geweest. Dat belooft wat.

De drie jonge dames en twee heren nemen hun posities in op luttele meters van de eerste rij van het publiek. Ze kijken elkaar aan en geconcentreerd timen ze het blazen van de eerste noot. De rust in de kerk maakt plaats voor prachtige samenklanken van de vijf blaasinstrumenten. Klarinet, basklarinet, fagot, saxofoon en hobo. Rameau. De instrumenten kleuren prachtig en de neiging ontstaat om de ogen te sluiten om het nog beter te kunnen horen. Toch maar niet. Het muzikale ensemble is prachtig gekleed en heeft bij het spelen veel interactie. Ze kijken elkaar vaak aan om hun volgende noot spat gelijk te spelen of om die harmonie te maken die je nu ook visueel ziet weerspiegeld in een choreografie. Wat zijn ze goed. Opmerkelijk genoeg spelen ze de meeste muziek uit hun hoofd en hebben dan de ruimte om ook oogcontact met het publiek te maken. Bijzonder. Duidelijk is dat zowel de spelers als het publiek hiervan genieten. Na Rameau volgt een gevarieerd programma met arrangementen van muziek van o.a. Schumann, Bach, ter Doest, Medaglia en Paquito D’Rivera. Alles wat het Dianto Reed Quintet aanraakt wordt betoverend mooi gespeeld en opgevoerd met een beetje theater, en verandert in goud. En dat allemaal in hartje Emmen, midden tussen het drukke winkelpubliek en de stress van alle dag. De Grote Kerk is een oase waar vandaag de culturele lege tank weer met muzikale pracht wordt gevuld. We moeten straks weer een maandje zonder maar dan komen we weer graag weer terug voor de volgende verrassing. Pianomuziek geloof ik.

Op de website van het Dianto Reed Quintet (diantoreedquintet.com) werft het jonge muzikale gezelschap, nog wat geld (crowdfunding) voor hun programma voor volgend jaar: het project ‘Identidades’, waarin Nederlandse en Spaanse muzikale tradities worden vermengd. We hopen dat ze dat weer naar Emmen komen brengen!

RESONANTIE - DE RECHTVAARDIGEN
Bij elk concert uit onze serie nodigt Grote Kerk Cultureel een concertbezoeker uit om een persoonlijke beschouwing (‘resonantie’) over het concert te schrijven. Hier kunt u onze concerten ‘in woord’ terug beleven.

Deze keer leest u een bijdrage van Eric van Oosterhout over het concert van 15 mei 2022 getiteld De Rechtvaardigen

 

Het zijn van die middagen waarop elke concertbezoeker na afloop zei: “dat was heel bijzonder, mooi om mee te maken”.
En zo was het. Het concert van Cappella Amsterdam met het Berlage Saxophone Quartet was van uitzonderlijk hoog niveau. De muziek was geïnspireerd op het boek “De rechtvaardigen” van Jan Brokken. De schrijver las stukken voor uit zijn indrukwekkende boek. Dat beschrijft het verhaal van Jan Zwartendijk. Hij was in de Tweede wereldoorlog de Nederlandse consul in Kaunas. Met een mix van lef en administratieve list wist hij duizenden Joodse mannen en vrouwen te redden (“wie een leven redt, redt de hele wereld”).

In een uitverkochte Grote Kerk luisteren we in twee delen naar een bijzonder concert. Het eerste deel heeft nog het meest weg van een oratorium, waarbij Jan Brokken de verteller is. De combinatie van het saxofoonkwartet en het koor is verrassend goed. Na twee maten hoort zelfs een niet zo geoefend oor dat hier professionals aan het werk zijn. De teksten zijn gebaseerd op het aangrijpende boek van Brokken.
Na de pauze wordt een “Gesamtkunstwerk” uitgevoerd. Het is een compositie van Peter Vigh. In dit deel staat het verbazingwekkende verhaal van Leo en Bella Adler centraal. Leo vlucht in de oorlog met hulp van Zwartendijk, zijn zwangere vrouw achterlatend. Zij wordt opgepakt door de Duitsers. Hij vlucht de halve wereld over, waarna ze elkaar na de oorlog door een gelukkig toeval weer ontmoeten.
De muziek is bijzonder en vergt alles van koor en muzikanten. Ook het publiek is permanent alert door de bijzondere klanken, instrumenten (bijvoorbeeld een ijzeren staafje op een bijl, stenen tegen elkaar) en de teksten.

Wat rest is een bijzondere ervaring. Een prachtig muzikale ervaring tegen het decor van een ongelooflijk mooi beschreven en verteld oorlogsverhaal. Tegenover de kerk wappert de vlag van Oekraïne op het gemeentehuis. Dit soort concerten brengen troost en hoop in verwarrende tijden.

Eric van Oosterhout

 

Grote Kerk Emmen
Schoolstraat 5, 7811 XX Emmen

Postadres:
Stichting Grote Kerk Cultureel
Kapelstraat 25, 7811 HC Emmen

tel. 06 27650121 of
tel. 0591 645180
info@grotekerkcultureel.nl

IBAN: NL35RABO 0114 5821 30

Privacyverklaring

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.